آمار
جدیدترین مطالعات و روش های فیزیوتراپی و توانبخشی
0

علم فیزیوتراپی سال هاست که حامی و مکمل درمان اغلب بیماری ها وآسیب های مفصلی، عضلانی، ریوی، درد های حاد و و مزمن عضلانی، شکستگی ها و … بوده است. اما از آنجایی که پیشرفت علم سبب توسعه هر چه بیشتر علم فیزیوتراپی و تجهیزات و روش های فیزیوتراپی شده است در این مقاله قصد داریم در مورد جدید ترین راه های درمان، جدیدترین ابزار و وسایل های فیزیوتراپی و جدید ترین آزمایشات طبی فیزیوتراپی که به موفقیت منجر شده است صحبت کنیم. در سال 2019 اغلب دانشگاه های مشهور کشور ایتالیا، انگلستان، آمریکا و … اقدام به نوشتن مقالات متعدد من باب علم فیزیوتراپی و ساخت ابزار و فنون جدید علم فیزیوتراپی کردند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. بدون شک خواندن این مقاله سبب تغییر دید و نگرش شما نسبت به وسعت علم فیزیوتراپی خواهد شد.

1- تردمیل تمرین موثر در بیماری پارکینسون و بیماری MS

فیزیوتراپیست ها در جدید ترین مطالعات خود اقدام به راه حل جدید برای درمان و حرکت مداوم بیماران پارکینسون و MS کرده اند. این راه حل که فارغ از مصرف دارو است به بهبود حرکت و تعادل بیماران مبتلا به پارکینسون و MS کمک می کند. در طی آزمایشی که در سال 2019 صورت گرفته دو گروه افراد 30 الی 70 ساله با دوز دارو یکسان دوپامینرژیک داوطلب این آزمایش شدند. به هر دو گروه تجویز حرکات کششی، پیاده روی تند و استفاده از دوچرخه به مدت 40 دقیقه در 6 ماه داده شد و به منظور افزایش انگیزه به افراد، به آن ها استفاده از اپلیکیشن واقعیت مجازی نیز پیشنهاد شد. پس از 6 ماه تمامی افراد فوق دارای آمادگی جسمانی با کیفیت بودند. هم چنین پس 6 ماه دوز دارو دوپامینرژیک در گروه 30 ساله کاهش یافت و افراد فوق توانستند مانند سابق به زندگی اجتماعی خود بپردازند.

2 – علم فیزیوتراپی در مسیر فناوری بازی های توانبخشی

از دیگر مسائلی که این روزها جزء تازه ترین اخبار علم فیزیوتراپی و حوزه توانبخشی است فناوری VR و یا واقعیت مجازی است. فیزیوتراپیست های آمریکایی در سال 2019 اقدام به آزمایش جالبی به منظور افزایش تحرک در میانسالان کردند. در این آزمایش که 120 نفر حضور داشتند فیزیوتراپیست ها به کمک واقعیت مجازی که متشکل از یک عینک هوشمند، سنسورهای حساس و فضایی سه بعدی بود اقدام به افزایش تحرک و ورزش مفید میانسالان کردند. این آزمایش دارای سیکل 5 ماهه بود و در پایان ماه پنجم دارای نتایج بسیار موفق آمیزی را به دنبال داشت، زیرا در طی این 5 ماه اغلب بیماران دارای آرامش درونی، افزایش تحرک و کاهش درد های عضلانی و جسمانی بودند.

3 – ساخت ابزار جدید به منظور درک حرکات پیچیده حرکتی برای دانشجویان فیزیوتراپی

ساخت ابزاری با نام علمی Spinailog برای دانشجویان فیزیوتراپی و توانبخشی به منظور ملموس بودن علم فیزیوتراپی و توان بخشی بیماران محتاج به عمل فیزیوتراپی از جمله ابزاراتی بود که در سال 2019 ساخته شد  و هم اکنون در دانشگاه ملبورن از آن به جهت آموزش به دانشجویان فیزیوتراپی استفاده می شود. این ابزار که دارای سنسور های هوشمندی در ناحیه نخاعی می باشد سبب می شود تا دانشجویان فیزیوتراپی ملموس تر از درد و حالت فرد آسیب دیده آگاه شوند. “دکتر دیوید کلی” سازنده این ابزار معتقد است که spinailog هنوز تکمیل نشده و هم چنان برای تکامل این ابزار جالب زمان می خواهد.

4 – فیزیوتراپی بهبود دهنده تعادل و دردهای عضلانی

در طی دو سال گذشته دولت استرالیا از بی تحرکی و چاقی مفرط جمعیت خود ابراز نگرانی کرده و مدعی شد که افراد مسن جمعیت استرالیا قادر به نگه داشتن تعادل خود نیستند. در پی این موضوع فیزیوتراپیست های استرالیایی عامل این موضوع را عدم تعادل، سفتی عضلات، اختلال گوش میانی، بیماری پارکینسون و … دانستند. سرانجام در سال 2019 از 40 فرد مسن و میانسال دعوت به شرکت در آزمایش کردند که تمامی افراد دارای لرزش بدن، پرش اعضای بدن و … بودند و سپس فیزیوتراپیست ها از افراد درباره بیماری های دیگر آن ها پرسیدند و افرادی که دارای بیماری هایی نظیر فشار خون و یا پارکینسون بودند را جدا کردند. پس از آن به افراد پیشنهاد انجام تمرینات کششی، قدرتی و تمرینات عمقی را دادند و هم چنین با انجام اقداماتی توسط پزشک تیم از طریق گوش داخلی تا حدودی به تعادل بیماران بهبودی بخشیدند و با دخالت بر روی رژیم غذایی به کمک پزشک تغذیه تا حدودی شرکت کنندگان را موظف به مصرف غذای سالم و منع از مشروبات الکلی و مواد انرژی زا کردند. پس از 6 ماه میزان لرزش بدن افراد میان سال تا حد زیادی کاهش یافت. این کاهش لرزش بدن تاثیر زیادی در بهبود کیفیت خواب و زندگی اجتماعی افراد فوق داشت.

5 – ساخت اسکلت نرم به کمک علم فیزیوتراپی به منظور انجام کارهای سخت

در سال های گذشته فیزیوتراپیست ها اقدام به ساخت ابزارات مصنوعی و نحوه آموزش و عملکرد ابزارات مصنوعی نظیر انگشت، پا، دست و … می کردند. در سال 2019 در پی مطالعات جدید و تحقیقات علم فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست ها موفق به ساخت اسکلت نرم با کارایی سخت شدند. این اسکلت ها دیگر هم چون اعضای مصنوعی عمل نمی کنند و قابلیت تعویض شدن ندارند. این اسکلت شبیه سازی شده از اسکلت افراد می باشد و بیشترین نزدیکی را به عملکرد بدن انسان دارد. اسکلت های نرم به انسان امکان انجام کارهایی نظیر دویدن و یا برداشتن اجسام سخت را خواهد داد.

6 – جابجایی و انتقال اعصاب، تکنولوژی جدید در امر فیزیوتراپی و توانبخشی

در طی چند سال گذشته تصادف های مهیب و خطرناک عامل قطع نخاع و پایان زندگی بسیاری از افراد شده است. محققان استرالیایی موفق به جداسازی اعصاب افرادی که توانایی زندگی عادی ندارند (سکته مغزی) و پیوند زدن آن به افراد فلج شدند. این تحقیق و آزمایش که با نام گسترش تکنیک های مبتنی بر عمل تاندون به منظور انتقال عصب برای ترمیم عملکرد اندام فوقانی در نظر گرفته شده دارای عملی با ریسک بالا بود. در این آزمایشات افرادی حضور داشتند که از ناحیه بازو و پاها فلج بودند. پزشکان ملبورن بر این اعتقاد بودند که این عمل با ریسک بالا سبب حرکت افراد آسیب دیده و انجام دادن اعمال روزمره توسط افراد فلج خواهد شد. این آزمایش و تحقیق و عمل که در سال 2019 انجام شد توانست به یک فرد 36 ساله فلج اجازه حیات و زندگی دهد.

7 – روش های فیزیوتراپی مسیری هموار برای جلوگیری از سرطان پروستات و سرطان گردنه رحم

متاسفانه سرطان پروستات و سرطان گردنه رحم این روزها از جمله بیماری هایی است که مرگ بسیاری از مردان و زنان را رقم زده است. دانشمندان به تازگی کشف کردند که فیزیوتراپی و علم توانبخشی می تواند تا حدودی به بهبودی سرطان پروستات کمک کند، اما علم فیزیوتراپی و توانبخشی و ورزش مستمر سبب خواهد شد تا افراد تا ابد از گزند سرطان ایمن باشند. شواهد نشان می دهد سرطان پروستات عامل بی اختیاری ادرار در مردان است، از این رو فیزیوتراپیست ها دست به آزمایشی با 61 نفر داوطلب زدند. در این آزمایش عده ایی سابقه جراحی پروستات داشتند و عده ایی از بی اختیاری مکرر ادرار رنج می بردند. فیزیوتراپیست ها با انجام لرزش های عضلانی لگن و بیوفیدبک، تحریکات الکتریکی و تغییر سبک زندگی توانستند تا حدودی پدیده بی اختیاری ادرار را در افراد مختلف، فارغ از جنسیت مهار کنند.

8 -حافظه هوشمند نوک انگشت برای تعیین ضربان قلب و بیماری های مزمن ریوی

فیزیوتراپیست ها در درمان بیماری های ریوی و افزایش ضربان قلب نقش مهم و حیایی دارد. روش های فیزیوتراپی به بهبود عملکرد سرفه، افزایش ضربان قلب، بهبود عملکرد ریه، خارج شدن خلط از ریه بیماران و تصحیح عمل تنفس کمک زیادی می کند. حتما تاکنون عملکرد ساعت های هوشمند و یا تلفن همراه های هوشمند را دیده اید، امروزه فناوری هوشمند به کمک علم فیزیوتراپی و توانبخشی آمده است. مخترعان به تازگی اقدام به ساخت صفحه هوشمند متصل به انگشت کردند. در این دستگاه تمامی اطلاعات فرد قرار گرفته است و همواره میزان تنفس درست و نادرست، تعداد ضربان قلب و … در نظر گرفته شده است. از مزایای جالب این دستگاه می توان به این موضوع اشاره کرد که این دستگاه تنها محدود به افراد خاصی نظیر بیماران پارکینسون نیست، بلکه این دستگاه می تواند بر روی نوک انگشت بیماران مبتلا به آلزایمر و کودکان نیز قرار بگیرد. ورزشکاران نیز می توانند از میزان تنفس های ناقص و نادرست خود آگاه شوند.

9 – وعده روانه کردن ربات فیزیوتراپیست در چند سال آینده

در طی چند سال اخیر علم فیزیوتراپی پیوند وسیعی با رشته های فنی و مهندسی داشته و توانسته در بسیاری از موارد نیز موفق شود. در عصر کنونی دیگر علم فیزیوتراپی و کار فیزیوتراپیست ها تنها محدود به انجام اعمال ورزشی و تمرین درمانی نیست. زیرا فیزیوتراپیست های ایتالیایی به تازگی وعده ساخت ربات فیزیوتراپیست دادند که این ربات ها  به انسان قابلیت استفاده از فیزیوتراپیست را در هر فضا و مکانی خواهد داد. ساخت ربات فیزیوتراپیست کمک زیادی به فیزیوتراپیست ها کرده است چرا که آن ها می توانند زمان بیشتری را به منظور تحقیق در زمینه های مختلف فیزیوتراپی داشته باشند.

10 – کار با تردمیل روشی صحیح برای داشتن سیکل ماهانه منظم و بدون درد

طبق آخرین و جدیدترین آزمایشاتی که در علم فیزیوتراپی در جولای  2019  صورت گرفته است شواهد نشان داده زنانی که دارای ورزش و پیاده روی منظم و دقیق هستند و یا از تکنیک های مکانوتراپی از جمله تردمیل به منظور انجام ورزش های روزانه استفاده می کنند به مراتب دارای سیکل ماهانه منظم و کاهش درد های قاعدگی هستند. در این آزمایش 60 زن مستعد مشکل فوق شرکت نمودند که از آن ها خواسته شده بود علاوه بر انجام کارهای روزانه به مدت 2 الی 3 ساعت اقدام به ورزش های هوازی کنند. نتیجه پس 6 ماه تحقیق و پژوهش و آزمایش با تکیه بر علم فیزیوتراپی موفق بود و آزمایشات نشان داد خانم هایی که به مدت 6 ماه به صورت مستمر از ورزش های هوازی استفاده می کردند، دارای 22 درصد کاهش درد بودند. علم فیزیوتراپی و توانبخشی به کمک ورزش های هوازی و ابزاری مکملی نظیر تردمیل سبب کاهش درد قاعدگی و مرتب شدن سیکل ماهانه در بانوان شده است. بهبود 22 درصدی در عرض 6 الی 7 ماه برای محققان علم فیزیوتراپی شگفت انگیز بود زیرا تمامی خانم های شرکت کننده در آزمایش فوق دارای بهبود کیفیت خواب و کاهش درد پریودی بدون هیچگونه تزریق و یا مصرف مسکن بودند.

11- فیزیوتراپی عامل تسکین درد و توانبخشی در بحث اعتیاد با ورزش پیلاتس

توانبخشی به بیمارانی که اعتیاد دارند یکی از معظلاتی است که تنها توسط فیزیوتراپیست ها حل خواهد شد. فیزیوتراپیست های انگلیسی به تازگی توسط قانون شرطی شدن و ورزش پیلاتس اقدام به توانبخشی افراد بیماران کردند. در طی این آزمایش فیزیوتراپیست ها از 60 نفر که واجد شرایط فوق بوند دعوت به همکاری کرد و در دوره 7 ماهه فیزیوتراپیست ها بیماران را موظف به انجام ورزش پیلاتس به منظور بازیایی مجدد تعادل افراد فوق نمودند و در صورت حاد شدن وضعیت بیمار، فیزیوتراپیست ها با نظارت پزشک تا حد قابل توجهی از بروز حرکات تهاجمی و تزریق مسکن جلوگیری کردند. سرانجام فیزیوتراپیست با استفاده از قانون شرطی شدن پس از 2 ماه به طور جدی اقدام به توانبخشی بیماران کردند. در طی جلسات فیزیوتراپیست ها از بیماران می خواستند تا اقدام به پیاده روی های سریع و انجام تمرینات کششی کنند. نکته مهم در امر توانبخشی و تسکین در این دسته از بیماران این بود که فیزیوتراپیست ها به مراتب نیازمند مدت بیشتری بودند. پس از7 ماه فیزیوتراپیست ها توانستند تا حد زیادی لرزش بدن بیماران را کاهش دهند. که البته دوره 7 ماهه مدت زمان کافی به منظور توانبخشی کامل بیماران توسط فیزیوتراپیست ها نبود. آن ها فقط توانستند در طول این 7 ماه از لرزش بدن بیمار جلوگیری کنند و به کنترل تعادل بیمار کمک کنند.

12- روش های فیزیوتراپی عامل تسکین کمر درد و جلوگیری از بی اختیاری ادرار در افراد باردار

بی اختیاری ادرار امری کامل شایع در خانوم های باردار در ماه های آخر بارداری است که عامل آن بزرگ شدن جنین و فشار آوردن رحم به مثانه است. اما این امر شایع اگر مداوما در پس از بارداری شایع باشد نگران کننده است به طوری که آمار و ارقام نشان دهنده آن است که 30 الی 50 درصد از زنان دارای بی اختیاری ادرار پس از بارداری و حتی در دوران یائسگی خود هستند. این آمار نگران کننده سبب شده تا فیزیوتراپیست ها طبق جدیدترین مطالعات روش های فیزیوتراپی و توانبخشی راه چاره بیندیشند. در طی آزمایشی که در مارس 2019 انجام شد 60 خانم داوطلب به شرکت در آزمایش شدند که دارای شرایط فوق بودند. نتیجتا این آزمایش در دو گروه خانم های 20 تا 30 سال و خانم های 40 سال به بالا انجام گرفت. در طی این آزمایش در روز های اول رطوبت پدها اندازه گیری شد و پس از آن فیزیوتراپیست با توجه به مطالعات جدید علم فیزیوتراپی تمریناتی را به خانم های داوطلب پیشنهاد دادند و در موارد حاد با تحریکات الکتریکی تا حدودی از عود بی اختیاری ادرار جلوگیری  کردند. فیزیوتراپیست ها مداوما با انجام تمرینات ورزشی متفاوت اقدام به قوی کردن عضلات کفی لگن می کردند. پس از 5 ماه نتیجه ها کاملا ملموس و تعجب آور بود. در اولین اقدام پدها مورد بررسی قرار گرفت که شواهد نشان دهنده رطوبت کم پد ها بود و در پی استمرار تمرینات زنان 20 تا 30 سال توانستند به طور کامل درمان شوند. اما خانم های 40 به بالا نیازمند دوره های بیشتر فیزیوتراپی به منظور جلوگیری از عود این پدیده بودند.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا

X