آمار
تاثیر عطرها بر فشار خون
0

فشار خون بالا یکی از مشکلات بسیار رایج سلامتی است که مردم سراسر جهان با آن مواجه هستند. این مشکل فقط در افراد مسن دیده نمی‌شود، بلکه جوانان بسیاری با فشار خون بالا تشخیص داده شده‌اند. این یک زنگ خطر است و لازم است که هرکسی به‌نوبه خود به این قاتل خاموش، توجه کند. تمرکز ما نیز در این مقاله بر فشار خون و تاثیر روایح بر آن است؛ و در این مقاله به سوالات مرتبط با فشار خون خواهیم پرداخت.

از طریق این مقاله، به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توان از اسانس‌ها و روایح برای مدیریت فشار خون بالا و پیشگیری از آن استفاده کرد. با بررسی قدرت چند نمونه ازاسانس‌ها، متوجه خواهیم شد چرا این روایح مورد علاقه عطرسازان قرار گرفته‌اند و چگونه بسیاری از محصولاتی ما در طول روز استفاده می‌کنیم، را در کنترل بو، بازاریابی رایحه‌های محیطی و محصولات خوشبوکننده هوای معطر تقویت می‌کنند.

درک فشار خون

هنگامی که قلب می‌تپد، فشاری ایجاد می‌کند که به خون اجازه گردش در تمامی اندام‌های بدن را می‌دهد و خون حامل اکسیژن را به اندام‌ها و بافت‌ها می‌رساند. به این عمل فشار خون می‌گویند. فشار خون توسط دو نیرو ایجاد می‌شود؛ فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک.

فشار سیستولیک فشار را به اندازه مناسب در شریان‌های شما برقرار می‌کند، زیرا خون از قلب به بیرون پمپ می‌شود و به داخل شریان‌ها رانده می‌شود. فشار دیاستولیک فشار در شریان‌های شما را زمانی که قلب بین ضربان‌ها استراحت می‌کند اندازه‌گیری می‌کند.

خطرات فشار خون غیر طبیعی

به‌طور کلی فشار خون بالا یا پایین همیشه هم نشان دهنده یک مشکل سلامتی نیست، اما فشار خون غیرطبیعی مزمن می‌تواند منجر به مشکلات جدی برای سلامتی شود. فشار خون بالا باعث می‌شود که قلب سخت‌تر کار کند، اما کارایی کمتری داشته باشد؛ که این امر منجر به آسیب عروق و عروق خونی می‌شود.

طبق گفته انجمن قلب آمریکا، فشار خون بالا به عنوان “قاتل خاموش” و کاتالیزور اثر دومینو شناخته می‌شود زیرا زمینه‌ساز چندین بیماری مهم و جدی است. این بیماری‌ها شامل سکته مغزی، از دست دادن بینایی، نارسایی قلبی، حمله قلبی و بیماری کلیوی است.

آیا نت‌ گیاهان طبیعی یا اسانس‌ها می‌توانند فشار خون شما را افزایش یا کاهش دهند؟

بله، اگر اسانس مناسب را انتخاب کنید و به درستی از آن استفاده کنید می‌تواند تاثیرگذار باشد. برخی از مطالعات نشان داده که استفاده از برخی اسانس‌ها به طور موثری فشار خون را با فعال کردن سیستم عصبی کاهش می‌دهد. مطالعه‌ای در دانشگاه کره فشار خون افرادی را که در طول روز گردنبند آروماتراپی داشتند مورد بررسی قرار داد. این گردنبند حاوی ترکیبی از اسطوخودوس، یلانگ یلانگ، مرزنجوش شیرین و شکوفه پرتقال بود.

گروه دیگری یک گردنبند آروماتراپی حاوی روایح مصنوعی را استفاده کردند. نکته قابل توجه این بود که گروه اول در مقایسه با گروهی که از روایح مصنوعی استفاده می‌کردند، به طور قابل توجه فشار خون و استرس پایین‌تر داشتند. یک مطالعه دیگر نیز در سال 2006 انجام شد که اثرات آروماتراپی بر بیماران مبتلا به فشار خون بالا را مورد بررسی قرار داد.

در این تحقیق به هر فرد گفته شد که ترکیبی از روغن اسطوخودوس، روغن یلانگ یلانگ و روغن ترنج را یک بار در روز و به مدت چهار هفته استشمام کنند. فشار خون، نبض، سطح سرمی کورتیزول، استرس ذهنی و اضطراب این افراد دو بار در هفته اندازه گیری شد و پزشکان به این نتیجه رسیدند که استشمام روایح خاص به طور موثر فشار خون و استرس را کاهش می‌دهد.

به دنبال دو مطالعه قبلی، دانشمندان اثرات ماساژ اسانس در زنان میانسال مبتلا به فشار خون بالا را نیز مورد مطالعه قرار دادند. این ترکیب حاوی اسطوخودوس، مرزنجوش شیرین، یلانگ یلانگ و نرولی رقیق شده تا 3 درصد در روغن بادام شیرین و جوجوبا بود و شبیه به تحقیقات قبلی گروهی نیز از یک اسانس مصنوعی برای ماساژ استفاده کردند.

پس از 5 جلسه که طی 4 هفته انجام شد، دیده شد که فشار خون و کیفیت خواب، در مقایسه با گروهی که از روایح مصنوعی استفاده می‌کردند، گروه آروماتراپی فشار خون سیستولیک کمتر و کیفیت خواب بهتری داشتند. این مطالعات نشان می‌دهد که روغن‍هایی که به دلیل خواص آرام بخش‌شان، کاهش دهنده استرس و آرام بخش نامیده می‌شوند، ممکن است انتخاب خوبی برای کمک به کاهش فشار خون باشند.

شکوفه پرتقال تلخ معمولا با نام نرولی شناخته می‌شود و دارای خواص درمانی بسیار زیادی است. شواهد نشان داده که این گیاه دارای خواص ضد اضطراب، ضد سرطان، ضد چاقی، آنتی اکسیدان، ضد باکتری، ضد دیابت و حتی آفت کش است. روغن نرولی هنگامی که تازه است، مایل به زرد است و با قرار گرفتن در معرض نور و هوا به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهد.

در صورت قرار گرفتن در معرض هوا یا نور و تغییر رنگ، برای استفاده در درمان نامناسب است. در هنگام استخراج از طریق تقطیر، آب شکوفه پرتقال به عنوان یک محصول جانبی تولید می‌شود که محلول نرولی در آب است و کاربردهای مختلفی دارد.

فواید شکوفه پرتقال برای فشار خون

مطالعات نشان داده که درمان با شکوفه پرتقال باعث کاهش سطح فشار خون در شرکت کنندگان مبتلا به فشار خون بالا و پرفشاری خون شده است. چناچهبه دلیل استرس مزمن در کنترل فشار خون خود دچار مشکلاتی هستید، می‌توانید آروماتراپی شکوفه پرتقال را امتحان کنید.اگر در استفاده از اسانس‌ها تازه کار هستید، چند نکته اساسی وجود دارد که ممکن است به شما در یافتن راه مناسب برای کاهش فشار خون کمک کند. استنشاق شخصی موثرترین راه برای ادغام اسانس شکوفه پرتقال با سیستم شما است. برای استنشاق رایحه این اسانس، می‌توانید یک عطر که دارای نت شکوفه پرتقال است را انتخاب کنید و یا روغن شکوفه پرتقال را تهیه کرده و هر روز از روایح خوشایند آن استفاده نمایید. پخش کردن اسانس در فضای خانه و محل خواب‌تان گزینه دیگری است که می‌توانید امتحان کنید. دیفیوزر روش مناسب دیگری برای استنشاق اسانس‌ها است، گردش بخار شکوفه پرتقال در کل اتاق برای استشمام تاثیرات بیشتری خواهد داشت. استفاده از محصولات مراقبتی که دارای اسانس شکوفه پرتقال باشند روش دیگر استفاده است.

همچنین می‌توانید چند قطره از اسانس نرولی را با لوسیون بدن یا روغن ماساژ خود مخلوط کنید و سپس آن را روی پوست خود قرار داده و به آرامی ماساژ دهید. اگر پس از استفاده دچار خارش یا سوزش شدید، فورا آن را بشویید. ممکن است پوست شما به آن حساسیت داشته باشد.

فواید مرزنجوش برای فشار خون

روغن گل مرزنجوش نسخه قوی تری از گیاه است، به این معنی که تمام مواد مغذی این گیاه هنگام استفاده از اسانس به شکل غلیظ تری یافت می شود. روغن مرزنجوش به عنوان تسکین دهنده درد، درمان اسپاسم، درمان مشکلاتی مانند تشنج، وبا اسپاسمودیک، گرفتگی عضلات و کشیدگی عضلات، مهار کننده میل جنسی، درمان عفونت و… شناخته می‌شود.

مطالعات نشان داده اند که اسانس مرزنجوش به کاهش استرس اکسیداتیو میوکارد که می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود، کمک می‌کند؛ و در نتیجه می‌توانید از ابتلا به حمله قلبی جلوگیری کند. شاید نام این اسانس خیلی به گوش آشنا نباشد و کمتر شناخته شده باشد، اما سال‌هاست که مرزنجوش در طب سنتی مراکشی برای درمان طبیعی فشار خون بالا استفاده می‌شود.

فواید یلانگ یلانگ برای فشار خون

این اسانس کمتر شناخته شده که “eee-lang eee-lang” تلفظ می‌شود، از درخت یلانگ یلانگ استوایی بومی اندونزی، فیلیپین و پلینزی گرفته شده است. یلانگ یلانگ با نامی که به معنای «گل گل‌ها» است؛ در طول تاریخ به دلیل خواص معطر و دارویی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. رایحه‌ای شیرین و گلی این گل که آن را به یک عنصر محبوب در عطرها، از جمله عطر شماره ۵ Chanel تبدیل کرده است.

یلانگ یلانگ فوایدی مانند، کاهش اضطراب، افزایش انرژی، تسکین دهندگی درد عضلانی و خاصیت ضد التهابی نیز دارد. اما مطالعات نشان داده‌اند که یلانگ یلانگ همچنین می‌تواند گردش خون را بهبود بخشیده و فشار خون بالا را کاهش دهد. بدون اینکه عوارض جانبی جدی با داروهای فشار خون بالا داشته باشد؛ کافی است چند قطره از اسانس آن را مستقیما از روایح آن استنشاق کنید تا از فواید آن بهره‌مند شوید.

در آخر باید بگوییم که فشارخون بالا یکی از علائم مهم و خطرناکی است که پیر و جوان باید به ان توجه کرده و اقدامات لازم را برای بهبود وضعیت خود انجام دهند. در بین روش‌های درمانی و پیشگیرانه علمی، آروماتراپی و استفاده از روایح نیز راهی بسیار ساده و در عین حال تاثیرگذار است. استفاده از شکوفه پرتقال، این رایحه دوست داشتنی در عطر، لوسیون، خوشبو کننده هوا و… می‌توانید یاری کننده شما در این زمینه باشد.در ادامه قصد داریم شما را با چند نمونه ازعطرهای آرامش بخش که منجر به کنترل فشار خون میشود آشنا کنیم.

عطر جیبی کرید اونتوس

اونتوس در عین شادابی و نشاط و وقار و ابهت خویش روح دراماتیک در هم آمیخته از جنگ و صلح را با بهره گرفتن از زندگی امپراطور ناپلئون به زیبایی هرچه تمامتر در قالبی سلطنتی و کاملا پادشاهانه نشان داده است .تضاد و پارادوکس عجیب و غریب درون این شیشه جادویی همگان را به سمت خویش می کشد تا به همه نشان دهد چه قدرت خیره کننده ای را با خود به یدک می کشد .

عطر جیبی لالیک لامور

عطر لامور برای زنانی با روحیه شاد و هیجان‌زده تولید شده است، این عطر خوشبو و ملایم از برند لالیک، ماندگاری و پخش بوی بسیار خوبی دارد. در طراحی رایحه عطر لامور از فرهنگ و هنر کشور ژاپن الهام گرفته شده است و شیرینی آن غلظت زیادی ندارد. رایحه این عطر، در واقع کمی به ترشی می‌زند و روح انسان را نوازش می‌کند. کسانی که از رایحه این عطر استفاده می‌کنند، احساس سربلندی ابدی را در شخصیت وجودی خود بیش از سایرین لمس می‌کنند.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا

X